5 клас

Прошу учнів (їх батьків) виконані завдання скидати на мою електронну адресу. 
lyudlavpr@gmail.com
Вкажіть ім'я та прізвище учня. Завдання виділені червоним кольором виконувати обов'язково. 

На останніх уроках ми почали вивчати тему Weather and Clothes.Учні записали  назви одягу і повинні вивчити їх. Ми також повторили граматичні часи (Present Simple, Present Continuous, Past Simple) використовуючи дієслово  wear [weə] - одягатись, носити (одяг)

Present Simple 
Дієслово wear у цьому часі не змінюється,  лише має закінчення -s у третій особі однини.
Приклад:
I wear shorts when it is hot.
She wears dresses in summer.
My father wears jeans and a T-shirt.
They wear jeans very often.
You always wear trainers.
Ми використовуємо теперішній простий час (Present Simple) з дієсловом wear

- коли говоримо ипро те що ми носимо постійно (зазвичай, завжди, інколи, часто) або ніколи не носимо:
They wear black trousers and white shirts.
My older brother usually wears a tracksuit to school.
We always wear gloves when it is cold.
You sometimes wear a cap.
I often wear jeans.    
She never wears dresses.

- коли говоримо про одяг, який ми носимо у різні пори року або у різну погоду.
I wear a coat in winter.
Kate wears sandals in summer.
When it is warm we wear a sweater and jeans.
I don't wear shorts when it is cold.
He doesn't wear trainers/
Do you wear sandals in winter?
Does she wear ab dress in summer?

Present Continuous
Дієслово wear цьому часі  утворюється так:    am wearing       is wearing          are wearing
Приклад:
We are wearing white trainers.
Tom is wearing a grey vest and brown trousers.
I am wearing slippers at home.

Ми використовуємо теперішній тривалий час (Present Continuous) з дієсловом wear

- коли говоримо про те, у що одягненні зараз
I am wearing boots now.
Students in my class are wearing a tracksuit because it is PE lesson.
We are not wearing mittens now?
Are you wearing sweater?

Past Simple
Дієслово wear у цьому часі утворується так:  wore для всіх осіб однини та множини.
She wore blue skirt yesterday.
Boys wore swimming trunks at the seaside last summer.
You wore that beautiful dress.

Ми використовуємо минулий простий час (Past Simple) з дієсловом wear:

- коли говоримо про те , що ми носили в минулому (yestersay, last week,  last summer etc)
I wore a jacket yesterday.
My mum wore a raincoat last Saturday.
We didn't wear hats yesterday.
Did you wear a cap yesterday?

Завдання на повторення. Виконати письмово у зошиті.
Підручник вправа 4b ст 153

                             План роботи на тиждень (16.03 - 20.03)

1.Урок

Лексика (записати в словник і вивчити
Транскрипція даних слів є в підручнику ст 155, 156
event - подія
size - розмір
to enjoy - насолоджуватись, полюбляти
to try on - приміряти
to put on - одягати
finally - нарешті
be in a hurry - поспішати
go back - повертатись
fashion - мода
to borrow - позичати т( у когось)
light - світлий
run into - наштовхнутись, зустріти (з кимось) по дорозі

Зайдіть на посилання і подивіться відео
https://www.youtube.com/watch?v=5e3kVR3wSSM&t=242s

Підручник 
Вправа 2 ,ст 154 читати і перекладати. 
Вправа 3 ст 155 усно
В зошиті дати відповіді на такі питання.
1. When does Jasmine get up?
2. What doesn't she do in the morning?
3. What are her favourite clothes?
4. Why must she change her clothes?
5. What does she put on after that?
6. What can't she find?
7. Who does she run into?
8. Why does Tom look at Jasmine in surprise?
9. What can Jasmine finish doing?

_________________________________________________________________________________
 
                               План роботи на тиждень (23.03 - 27.03)
1. Урок
Лексика  (запишіть в словник і вивчіть)
school uniform [ju:nifo:m]- шкільна форма
fur [fз:]- хутро
tights [taits]- колготи
pants [pænts]- штани (American English)
overcoat [əuvə kəut]- пальто
overall [әuvərol]- верхній одяг        overalls - комбінезон
shorts - шорти
slacks [slæks]- широкі штани
sneakers [sni:kəz]- кросівки
sweatshirt [swεtςз:t]- пуловер, світшот
dressing gown [gaun]- халат
underpants [˄ndәрænts]- труси
jumper [dჳ˄mpə]-  джемпер
Письмо
Дайте відповіді на питання письмово.
1) What do you usually wear at home?
2) What are your favourite clothes? (Слово clothes в анг.мові буде завжди в множині. Тому clothes are)
3) What are your parents wearing now?
4) What clothes did you wear this winter?
5) What clothes would you like to buy this spring? (would like - хотів би)

Аудіювання
1. Зайдіть на посилання.
https://learnenglishkids.britishcouncil.org/ru/short-stories/my-favourite-clothes
2. Натиснітьна слово Preparation перед відео. Прослухайте слова, поєднайте їх з малюнками.
3. Подивіться відео.
4. Виконайте завдання за посиланням. Завдання можна роздрукувати на принтері або (вправи 2, 3, 4) виконати письмово в зошиті.
https://learnenglishkids.britishcouncil.org/sites/kids/files/attachment/short-stories-my-favourite-clothes-worksheet.pdf

2. Урок
Повторення
Повторіть слова і вирази з теми "Опис погоди"
Підручник вправа 4 ст 158 Дивлячись на малюнки опиши погоду (усно)

Аудіювання 
1. Зайдіть на посилання.
2. Натисн ітьна слово Preparation перед відео. Прослухайте слова, поєднайте їх з малюнками.
3.Прослухайте відео.
https://learnenglishkids.britishcouncil.org/ru/node/1607
4. Виконайте завдання за посиланням. Завдання можна роздрукувати на принтері або (вправи 2, 3, 4) виконати письмово в зошиті.
https://learnenglishkids.britishcouncil.org/sites/kids/files/attachment/short-stories-ali-and-the-magic-carpet-worksheet.pdf

Читання
Прочитайте текст і дайте відповідь на питання (в зошиті)

Reading Comprehension for beginner and Elementary Students 3
Завдання The Seasons виконайте усно. Це вправи на повторення.
THE SEASONS

3. Урок
Виконайте тест. Письмово


                                                                  Test
                                                                Form 5
I. Read and complete the text below. For each of the empty spaces (1-4) choose the correct answer (A, B, c or D).
 On a cold winter day, it’s important to dress warm. Many people wear a 1) ______________over their shirt. And when they go outside, they put on a warm 2) ____________ . Also, people put a 3) ____________ on their head, mittens on their hands, and a 4) _____________ around their neck. 


A
B
C
D
1)
blouse
sweater
tie
glove
2)
coat
shorts
bathing-suit
belt
3)
hat
socks
jeans
dress
4)
skirt
jacket
scarf
suit

II. Guess the name of the season.
1. It is a good time for playing snowballs and skiing. _______________
2. Leaves in the trees are multicolored. _______________
3. It is time for «Indian» summer. _______________
4. People celebrate Christmas and New Year. _______________
5. It is the warmest season of the year. _______________
6. Pupils start going to school. _______________
7. It often snows and the weather is frosty. _______________
8. We celebrate Easter. _______________
9. Grass is green and there are a lot of flowers everywhere. _______________
10. We celebrate Mothers day. _______________

III. Write down sentences, using these words.
January,      spring,        four,        twelve,        February,       October,      August,      winter
1) A year has _____________ seasons.
2) There are _____________months in a year.
3) The first month of the year is __________________.
4) __________________ has 28 or 29 days.
5)__________________ comes after autumn.
6) Autumn months are September, ____________, November.
7) _______________ is summer month.
8) May is ________________ month.

IV. Guess what part of clothes it is.

1) It covers your head and protects against cold. ____________________________
2) You wear them on your feet when you play sport games. ____________________
3) You wear this to protect your neck from cold._____________________________

4) You can wear them in summer and they cover the upper half of your legs.
___________________

4. Урок
Сьогодні розпочинаємо тему "Outdoor Activities)
Лексика  (виписати в словник і вивчити)
go boating - плавати в човні
go canoeing [kә'nu:iŋ]- плавати в каное
go sailing - плавати під вітрилом
go swimming - плавати
go camping - ходити в табір
go fishing - ходити на рибалку
go gathering mushrooms - збирати гриби
go skating - кататися на ковзанах
tent [tent]- палатка
canoe [kə'nu:]- каное
cooker [kukə ]- газова плита
compass ['k˄mpəs] - компас
torch [to: t∫]- ліхтарик
sleeping bag [sli:piŋ]- спальний мішок
flask [flæsk]- фляга
thermos [θз:mə]- термос
activity [æk'tiviti] - діяльність
countryside [k˄ntrisaid]- сільська місцевість
shelter [∫eltə]- притулок, прихисток
brave [brei]- відважний
comfortable [k˄mf(ə)təbl]- зручний
cosy [kəuzi]- затишний
sick [sik]- хворий
skilful [skilf(ə)l]- кваліфікований, майстерний
poisonous mushroom [poiznəs]- отруйний гриб
cabin [kæbin]- хижка
waterproof boots [wo:t͍᷾әpru:f]- водонепроникні чоботи
plant [pla:nt]- рослина , саджати (рослини)

Читання
Підручник вправа 2 ст 164 (читати) вправа 3 ст 165 (письмово)

_________________________________________________________________________________
                             План роботи на тиждень (30.03 - 03.04)

1.Урок
Сьогодні опрацьовуємо тему  "Camping"
Лексика (виписати в словник і вивчити)
a campsite ['kæmpsait]- кемпінг (місце для кемпінгу)
a camper [kæmpə]- турист
a camper van [kæmpə væn]- туристичний фургон
a backpack [bæk pæk ] - рюкзак
a sleeping mat [sli:piŋ mæt]- спальний матрац
a sleeping bag [sli:piŋ bæg]-спальний мішок
put up (set up) a tent [put ˄p]- ставити палатку
take down a tent [teik daun]- складати (розбирати) палатку
pack up a tent [pæk ˄p]- спаковувати палатку
take first aid course [teik  fз:st eid ko:s]- проходити курси надання першої допомоги
give first aid [giv fз:st eid]- надавати першу допомогу
build shelter [bild ∫εltə]- будувати хижку (сховок)
make campfire [meik kæmpfaiə]- розводити вогнище
go rock climbing [gəu rok 'klaimiŋ]- займатися скалелазінням
learn about .... [lз:n ə'baut]- дізнавтися про...
go hiking [gəu haikiŋ]- здійснювати піший похід
go bird watching [gəu bз:d wot∫iŋ]- спостерігати за птахами
go animal watching [gəu  'æniməl wot∫iŋ]- спостерігати за тваринами
listen to nature ['lisn tu 'neit∫ə]- слухати природу

Аудіювання 
1. Перегляньте лексику до відео.
throw - кидати
a stick - палиця
run after - гнатися (бігти за)
look for - шукати
pull - тягти
bark loudly - гавкати голосно
find bugs - знаходити жуків
sniff all around - обнюхувати все навколо
get dark - темніти
tie up -зав'язувати
look around -оглядати
move - рухатись
sounds - звуки
2.Зайдіть на посилання і прослухайте відео.
https://www.youtube.com/watch?v=OdNv-J31Kk8
3. Дайте відповіді на питання. (письмово)
1) Where is the family going?
2) What doid they put in the car?
3) What did Rover do in the car?
4) What did Harry and his mum do in the woods?
5) What did Emmy and her dad do in the woods?
6) What did Oliver do in the woods?
7) What did Rover do in the woods?
8) Why is it important to tie up the food in the woods?
9) Why were the children scared?
10) Who scared them?

2.Урок
  Подивіться на малюнок і виконайте вправи  (п'ять вправ в зошиті).  
Або ви можете роздрукувати даний аркуш і виконати вправи на ньому. А вправу Answer the questions виконати в зошиті. 
CAMPING IN THE FOREST

3.Урок
Сьогодні поговоримо про прийменники місця.
Граматика
Зайдіть за посиланням і подивіться відео. Але спочатку ознайомтеся з такими словами
Country - країна / City - місто / Neighborhood - сусідство / Enclosed space - закритий простір 
Means of transport - транспорт / Communications - засоби спілкування / Avenue - проспект / 
Street -вулиця
Address - адреса / Special location ( Point) - Спеціальне розташування (Місце)        

https://www.youtube.com/watch?v=7DJJi7QlSgs

Подивились? А тепер намалюйте в зошиті таблиці і випишіть прийменники з словами. Доповніть свої таблички словами з таблиці підручника ст 167.   Вивчіть їх!!!  
В підручнику виконайте усно вправу 4 ст 168.

Уважно подивіться на наступні малюнки, проставте правильний прийменник і запишіть речення в зошиті (20 речень). Можна роздрукувати аркуш і виконати завдання на ньому.

prepositions of place
_________________________________________________________________________________
                                         План роботи на тиждень (13.04 - 17.04.)
Урок 1
Сьогодні опрацьовуємо тему  "Nature's Beauty"
Лексика (виписати в словник і вивчити)
bloom [blu:m] - цвіт, цвітіння;   квітнути, цвісти
flood [flΛd] - повінь
soil [soil] - гркнт, земля
thunderstotm [ӨΛndə sto:m] - буря, гроза, громовиця
to melt [melt] - танути
berry ['beri] - ягода
nest [nest] - гніздо
blossom ['blos(ə)m] - цвіт; цвісти
to blow [bləu] - дути
mild [maild] - м'який
the Earth [ði  ε:Ө ] - Земля (планета)
to take care of... [kεə] - піклуватися про ....

Читання
Підручник вправа  ст 17, 173 (Читати, проставити в текст слова і перекладати усно)

Письмо
Прочитайте розповідь і напишіть в зошиті про свою улюблену пору року.
(Можна роздрукувати аркуш і виконати завдання на ньому.)
Creative Writing: My Favorite Season #14 A1 Level
Урок 2
Робочий зошит 
Time for outdoors:   Weather and activities   Lesson 8, 9, 10 (page 70-72, сторінки можуть відрізнятися)  

Урок 3        
Робочий зошит                         
Time for outdoors:   My favourite season    Lesson 11, 12 (page 73-75, сторінки можуть відрізнятися)
_________________________________________________________________________________
                               План роботи на тиждень (27.04 - 01.05.)
Урок 1
Робочий зошит                         
Time for outdoors:   My favourite season    Lesson 13, 14 (page 75 -77   (сторінки можуть відрізнятися)  Скиньте на електронну адресу.

Урок 2
Розпочинаємо нову тему Getting about the Town у підручнику сторінка 184
Лексика (виписати в словник і вивчити) Деякі слова вам вже знайомі. Повторіть їх.
get about the town - ознайомитись із містом
a building [bildiŋ] - будівля
floor (floors) -поверх
a cafe -кафе
a post office - пошта
a church [t∫з:t∫] -церква
a cathedral [kə'Өi:drəl] - собор
a swimming pool - басейн
a cinema [sinəmə] -кінотеатр
a science museum ['saiəns mju:ziəm] - науковий музей
a bank - банк
a theatre ['Өiətə] - театр
a department store [di'pa:tmənt  sto:] - універмаг
a supermarket - супермаркет
a restaurant ['restroŋ] - ресторан
a hospital ['hospitl] -лікарня
a park - парк
a zoo зоопарк
a monument ['monjumənt] - пам'ятник
a playground -ігровий майданчик
a train station (a railway station) ['reilwei stei∫n] -залізничний вокзал
a bus station - автобусний вокзал
a bus stop - автобусна зупинка
an airport ['eәpo:t] - аеропорт
a square [skweә] - площа
a club - клуб
a hotel [hәu'tel] - готель
a city (town) hall [siti ho:l] - ратуша
a library ['laibrәri] - бібліотека
a picture gallery ['pikt∫ə gæləri] - картинна галерея
traffic ['træfik] - дорожній рух
traffic lights ['træfik laits] - світлофор
traffic jam ['træfik  dჳæm] - скупчення транспорту, затор
crossroad ['krosrəud] -перехрестя
modern ['modn] - сучасний
guide [gaid] - екскурсовод
to look for - шукати
far from [fa:] - далеко від
transport [træns'po:t] -транспорт
underground [Λndəgraund] -метро
take a taxi (train, plane, bus...) - взяти, їхати, сідати в таксі ( поїзд, літак, автобус...)
catch a train (bus, plane...) - встигнути на поїзд (автобус, літак...)
miss a train (bus, plane....) - запізнитися на поїзд (автобус, літак...)
get on a train (bus, tram, trolleybus...) - сісти в поїзд (автобус, трамвай, тролейбус...)
get off a train (bus, tram, trolleybus...) - вийти з поїзду ( автобусу, трамвая, тролейбусу....)
go by bus (car, train....) - їхати автобусом (машиною, поїздом....)
go on foot - іти пішки
get to - добратися до
cross - переходити, пересікати
cross a street -переходити вулицю
pass [pa:s] - проходити, проїжджати, минати
turn left (right) - повертати ліворуч (праворуч)
on your right (left) - по правій (лівій) стороні від тебе
go along the street - іти вздовж вулиці
in the street - на вулиці
go straight on - іти прямо
go straight ahead - іти прямо
go up the street - іти уверх по вулиці
go down the street  - іти вниз по вулиці
between [bi'twi:n] - між,
opposite ['opəzit] -навпроти
next to [nekst tu]  - поруч з , дуже близько
in front of [ fr˄nt ] - перед
across the street [ə'kros] - на той бік вулиці
go across the street - -перейти вулицю

Урок 3
Робочий зошит                         
Time for Discovery:  Getting about the Town     Lesson 1, 2 (page 78 -79   (сторінки можуть відрізнятися)  Скиньте на електронну адресу.
______________________________________________________
                              Шановні батьки та учні  
    Виконуйте завдання поступово, уважно, без поспіху.        
                Вчіть нові слова і вирази обов'язково!!! 

                          План роботи на тиждень 


Урок 1
Аудіювання 
Ознайомтесь з новими словами і виразами.
to explore the city [ik'splo:] - вивчати місто
probably ['probəbli]-  можливо, ймовірно
a police station [pə'lis  stei∫n]- поліцейська дільниця
be full of - бути повним .... (чогось)
be in charge of....[t∫a:dჳ] - відповідати за ..... (щось)
keep the city in order ['o:də]- тримати місто в порядку
carry a shopping car ['kæri]- везти візок для покупок
grocery (groceries) ['grəυs(ə)ri] - бакалійні товари
it smells so good - це гарно пахне
a bakery  ['beik(ə) ri]- пекарня
a baker ['beikə] - пекар
the art pieces [a:t  pi:siz]- витвори мистецтва
the line of people [lain] - черга
incredible [in'kredəb(ə)l] - неймовірний
mayor [meə]- мер
make sure everything is fine [meil  ∫uə] - переконатись, що все гаразд
take care of people [teik keə]- піклуватися про людей
a fire truck ['faiə  trΛk] - пожежна машина
the fire station ['faiə  stei∫n]- пожежна частина
rest after putting up fires - відпочивати після гасіння пожежі
to get better - ставати краще, покращуватися
be ill - бути хворим
cure people [kjuə] - лікувати людей
wait for the bus [weit fo:] - чекати на автобус
move around the city [mu:v  ə'raund] -переміщатися по місту
tour around the city [tuə  ə'taund] - подорож (поїздка, турне) по місту

Послухайте уважно і дайте відповіді на питання в зошиті. Скиньте на електронну адресу.

https://www.youtube.com/watch?v=UdDXlL9u0vI

Питання
1) Why is the school important place?
2) Where do children go at break time?
3) What do the policemen do?
4) What does the baker do?
5) What can we  see in the museum?
6) What is the line of people waiting for?
7) What does the mayor do?
8) What do the firemen do at the fire station?
9) Why do people come to the hospital?
10) What do you do at the bus stop?


Урок 2
В підручнику вправа 5 ст 185 (читати і перекладати усно)
Вправа 6 ст 186 (усно)

Погляньте уважно на план міста. Виконайте вправи під малюнком в зошиті. Або ви можете роздрукувати даний аркуш і виконати вправи на ньому. Скиньте на електронну адресу.
Вправа 1 . Проставте правильний прийменник: next to, opposite, between, behind, near, on .
Вправа 2 . True (правда) \  False (неправда)
Вправа 3 . Доповни діалоги. Починай з мiсця на малюнку, де написано You live here.
Вкажи напрям руху, використовуючи слова left , right, along, past, corner, between.
 DO YOU KNOW MY TOWN?
Урок 3
Сьогодні будемо вивчати з вами теперішній доконаний час (The Present Perfect Tense)

Утворюється він так:

I                                                                          He
You           +        have     Verb3 (ed)                    She          +     has      Verb3 (ed)
We                                                                       It
They

Отже, ви бачите, що для I , you, we, they та для всієї множини, ми будемо використовувати допоміжне дієслово have.  А для he, she, it ми будемо використовувати допоміжне дієслово has.

Verb3(ed) - це дієслово в третій формі.
Якщо дієслово правильне, то його третя форма утворюється за допомогою закінчення - ed
   play - played             visit - visited                invite - invited          
Якщо дієслово неправильне, тоді ми звертаємося до таблички неправильних дієслів (в кінці підручника)
  go - went - gone      see - saw - seen        do - did - done            eat - ate - eaten

Утворимо речення з поданих вище дієслів.

 I have played played with my brother for two hours.
My mum has visited our grandparents in the village.
We have seen this film.
My younger brother has eaten my piece of cake.

У Present Perfect ми і використовуємо для позначення дії такі слова:
just - щойно
already - вже
ever - коли-небудь
never - ніколи
yet (not yet) - вже (все ще не)
recently ['ri:s(ə)ntli]   (   lately ['leitli]  ) - нещодавно

Приклади речень:
I have already done my homework.
She has just finished the exercise.
We have never seen this gilm before.
Have you ever visited London?
I have not eaten my cake yet.
I have met him recently.

Заперечні речення ми утворюємо так:
I                                                                          He
You           +        have  not    Verb3 (ed)                    She          +     has  not    Verb3 (ed)
We                                                                       It
They

have not = haven't           has not = hasn't

Зробимо заперечні речення
 I haven't played played with my brother for two hours.
My mum hasn't  visited our grandparents in the village.
We haven't seen this film.
My younger brother hasn't eaten my piece of cake.

Загальні питання ми будемо утворювати так:

                  I                                                                                      he
Have          you           +          Verb3 (ed) ?                     Has            she          +    Verb3 (ed) ?
                  we                                                                                   it
                  they

Зробимо загальні питання.
Have I played played with my brother for two hours?        Yes, I have.     No, I haven't
Has my mum visited our grandparents in the village?          Yes, she has.    No, she hasn't.
Have we seen this film?                                                     Yes, we have.  No, we haven't.
Has my younger brother eaten my piece of cake?               Yes, he has.    No, he hasn't.


Спеціальні питання утворюємо так:

 Where                  I                                             Where                      he
 What     + have    you    +  Verb3 (ed) ?              How           has        she          +    Verb3 (ed) ?
  Why                   we                                           Who                        it
 When                  they


Приклади спеціальних питальних речень.
How long have you played with your brother?
Where has my mum visited our grandparents?
What have we seen?
Who has eaten my piece of cake?

Виконати завдання в зошиті !!!  Скиньте на електронну адресу.
Проставте дієслово в дужках  в Present Perfect
1) She ______ (do) the work.
2) The postman _______ (bring) us two letters.
3) I ________ (just, wash) the dishes.
4) We ________ (not write) a long dictation.
5) Ann _______ (already, leave) the house.
6) The children ________ (not yet, clean) the room.
7) __________ (you, ever,  cook) pizza?


Вживання Present Perfect Tense
- Якщо дія відбулася в минулому, а її результат якимось чином відчувається зараз.
We have already done the homework and can go home now.
I can't open the door. I have lost my keys.

- Якщо мова йде про попередній досвід людини.
I have never been to Spain.
Have you ever heard this song?

- Коли в реченні  є обставина часу, що означає незавершений проміжок часу:
today, this week, this month, this year.
We have had three lessons today.

Робочий зошит                         
Time for Discovery:  Discover the UK    Lesson 5, 6 page 82 -84   (сторінки можуть відрізнятися)  Скиньте на електронну адресу.
_________________________________________________________________________________
                                      План роботи на тиждень (18. 05 - 22. 05)
1 Урок
Сьогодні поговоримо про Великобританію (Great Britain) Повна назва цієї країни Об'єднане Королівство Великої Британії і Північної Ірландії ( The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland   -  скорочена назва  the UK)

1) Ось деякі слова і вирази до теми. Запишіть їх в словник і вивчіть!!!

 the flag [flæg] - прапор
be situated on ... [bi  'sitjueitid] - бути розташованим, розміщеним    
island ['ailənd] - острів
Eurpoe ['ju(ə)rəp] - Європа
consist of ... [kən'sist] - складатися з...
England ['iŋglənd] - Англія
Scotland ['skotlənd] - Шотландія
Wales [weilz] - Уельс
capital ['kæpitl] - столиця
stand on [stænd] - стояти на 
the Thames River [temz  rivə] - Темза (назва річки)
be made up of ... - утворюватися з ... , складатися з ....
the cross [kros] - хрест
to call [ko:l] - називати, кликати
to unite [ju:'nait] - об'єднувати
the highest mountain [;haist  'mauntin] - найвища гора
British money [briti∫ mΛni] - Британські гроші
pounds [paunds] - фунти ( паперові гроші у Великобританії )
the coin [koin] - монета
pence [pens] - пенси ( копійки у Великобританії ))
 keep traditions [ki:p trə'di∫(ə)n] - дотримуватись традицій 
the queen [kwi:n] - королева
the head of the country - голова держави (керівник)
kingdom ['kiŋdəm] - королівство
the tower ['tauə] - вежа
the cliff [klif] - стрімка скеля, круча
Loch Ness [lok nзs] - Лох-Несс ( озеро в Шотландії )
royal guard ['roiəl   ga:d] - королівська охорона


2) Подивіться на малюнки. З'єднайте слова з малюнками (усно) 

English speaking countries - Great Britain


3) Підручник вправа 3 сторінка 195 (читати і перекладати усно
Вправа 4 сторінка 196 (дати відповіді на питання (усно)
Робочий зошит
Time for Discovery:  Discover the UK    Lesson 4 page 81, 82;    Lesson 7 page 84, 85 (сторінки можуть відрізнятися)  Скиньте на електронну адресу.

4) У наступних двох завдання доповніть речення ( 15 речень; 12 речень) використовуючи слова зверху. Запишіть їх в зошит. Можна роздрукувати аркуш і виконати завдання на них.
Відповіді на деякі питання можна знайти в інтернеті.
Скиньте на електронну адресу.

Слова, які вам допоможуть:
kilt [kilt] - спідниця шотландського горянина
polo ['pəuləu] - поло (спортивна гра)
prison ['priz(ə)n] - в'язниця
Buckingham palace [bΛkiŋəm  'pælis] - Букінгемський палац
cricket ['krikit] - крикет (спортина гра)
the Scottish ['skoti∫] - шотландці
banger [baŋə] = ковбаса
nickname ['nikneim] - прізвисько
to vote [vəut] - голосувати
Great Britain 2

Слова, які вам допоможуть:radio broadcaster ['reidiəu   'bro:dka:stə] - радіомовлення, радіопередавач
prime minister [praim   'ministз] - прем'єр міністр
leave school [li:v  sku:l] - залишати школу
at the age of ... [eidჳ] - у віці ..... років
keep the crown jewels [kraun    'dჳu:əls] - зберігати королівські коштовності
brolly [] - парасоля


Great Britain 3

2 Урок

Сьогодні будемо вивчати цікаві факти про Україну
1) Ось деякі слова і вирази до теми. Запишіть їх в словник і вивчіть!!!
share the information [∫eə] - ділитися інформацією
the centre ['sentə] - центр
to wash [wo∫] - обмивати (береги
the territory ['terit(ə)ri] - територія
square kilometres [skweə     kiləmi:təz] - квадратні кілометри
be a part of... - бути частиною....
an ancient state ['ein∫(ə)nt   steit] - стародавня держава
hundreds of years ago ['hΛndreds} - сотні років тому
independent country [indi'pendənt   'kΛntri] - незалежна країна
independence [indi'pendəns] - незалежність
capital ['kæpitəl] - столиця
own language [əun  'læŋgwidჳ] - власна мова
culture ['kΛlt∫ə] - культура
custom [kΛstəm] - звичай
traditions [trə'di∫(ə)n] - традиції
foreign tourist ['fo;rin     'tuərist] - іноземний турист
national flag ['næ∫nl    flæg]  - національний прапор
to symbolize ['simbəlaiz] - символізувати
golden fields of grains ['gəuld(ə)n    fi:lds   ov greins] - золоті поля з зерном
under blue skies [skaiz] - під блакитним небом
the Crimea [krai'mi:ə] - Крим
the Black Sea [blæk   si:] - Чорне море
the Carpathians [ka:'peiθiəns] - Карпатські гори

2) Підручник вправа 1 сторінка 210 (читати  і перекладати усно) 
Робочий зошит 
Time for Discovery:  Focus on Ukraine    Lesson 9, 10 page 86 - 88   (сторінки можуть відрізнятися)  Скиньте на електронну адресу.

3) Прочитайте наступний текст. Дев'ять речень після тексту доповніть словами (слова є в завданні) Речення запишіть в зошит.   Скиньте на електронну адресу.

population [popju'lei∫n] - населення
the bank [bæŋk] - берег (річки, ставка, озера, каналу)
to border on... ['bo:də] -межувати з ....
the peak [pi:k] - вершина
be covered with [] - бути вкритим....
practically ['præktik(ə)li] - фактично, практично
traditionally [trə'di∫(ə)nəli] - за традицією
plant world [pla:nt     wз:ld] - світ рослин
the field [fi:ld] - поле
be rich in ... [rit∫]- бути багатим на....
iron ore ['aiən  o:] - залізна руда
coal [kəul] - вугілля
mineral resources ['min(ə)rəl] - природні ресурси
mild climate [maild   'klaimit] -пмірний (м'який) клімат
agricultural country [ægri'kΛlt∫(ə)rəl] - сільськогосподарська країна
wheat [wi:t] - пшениця
maize [meiz] - кукурудза
corns [ko:n] - зерно
kinds [kainds] - види
be grown [grəun] - вирощувати
symbols ['simb(ə)ls] - символи
Golden Trident ['gəuld(ə)n] - золотий тризуб
wide stripes [waid   straips] - штрокі смужки
to mean [mi:n] - означати
clear [kliə] - ясний, прозорий

European [ju(ə)rə'pi:ən] - європейський
the Sea of Azov [si: ov Λzov] - Азовське море
the Dniper River ['dni:pə] - р. Дніпро
the Dnister [dni:stə] - р. Дністер
the Bug [bug] -р. Буг (the Western Bug - Західний Буг; the Southern Bug - Південний Буг)
the Donets [] - р. Сіверський Донець 
Hungary [hΛŋgəri] - Угорщина
Romania [rou'meiniə] - Румунія
Slovakia ['sləuvækiə] - Словаччина
Poland ['pəulənd] - Польща
Moldova [mol'dəuvə] - Молдова
Belarus [bεlə'ru:s] - Білорусь
Hoverla - Говерла

                                                                 Ukraine
We live in Ukraine. Ukraine is a large European country. The population of Ukraine is about 45 million people. The capital of our country is Kyiv, a beautiful city on the bank of the Dniper River. Ukraine borders on Russia, Belarus, Moldova, Poland. Slovakia, Hungary and Romania. There are two seas in the south of Ukraine. They are the Black Sea and the Sea of Azov. There are the Carpathian Mountains and the Crimean Mountains in Ukraine. The Crimean Mountains are not very high but beautiful. In the west of our country there are the Carpathian Mountains. Their peaks are covered with snow. The highest peak of the Carpathian Mountains is Hoverla with 2061 m high. The largest rivers are the Dniper, the Dnister, the Bug, the Donets and others.There are many beautiful old towns on their banks. Practically all of them are interesting places, famous for their history. The plant and animal worlds of our country are also very rich. There are a lot of different animals, birds and plants in the forests, fields and mountains. Ukraine is also rich in iron ore, coal, gas and other mineral resources. Because of mild climate Ukraine is traditionally an agricultural country. Wheat, maize and other corns, vegetables and all kinds of fruit are grown there.The Ukrainian symbols are the national flag and the Golden Trident. The national flag has two wide stripes: clue and yellow. The yellow colour symbolizes the colour of the sun and the wheat, and the blue colour means a clear sky.

Fill in the gaps (пропуски) with the following words:  
   bank / wash /  longest / rivers / European / population  / mineral resources / capital / mountains   

1) Ukraine is a ________ country.
2) The ______ of our Motherland is Kyiv.
3) Kyiv is on the ______ of the Dniper River.
4) The Black Sea and the Sea of Azov _______Ukraine.
5) There are beautiful _______ in our country: the Carpathian Mountains and the Crimean Mountains.
6) There are many _______ in our country: the Dniper, the Dnister and the Bug.
7) The ______ river in the Dniper.
8) The ________ of Ukraine is 45 million people.
9) Ukraine is rich in _________.


3 Урок
Сьогодні будемо утворювати майбутній час з shall \ will  або be going to...

1)                                                             Shall    /    Will          
Shall \ Will - це допоміжні дієслова. які допомагають утворювати майбутній простий час (Future Simple Tense)

Shall \ Will ставляться перед дієсловом. Наприклад:
I shall go...                              We shall go....
You will go...                            You will go...
He will go ...                            They will go...      
It will go ...

В сучасній англійській мові можна використовувати Will для всіх осіб однини і множини і це не буде помилкою. Наприклад     I will go ....      We will go.....

Утворимо розповідне речення, заперечне речення, загальне і спеціальне питання в Future Simple

                                    +         Students will go to school in September.
                                    -          Students won't go to school in May. (won't = will not)
                                    ?         Will students go to school in Septemcer?
                                  Ans       Yes, they will. (No, they won't.)
                                   W?       When will students go to school?


                                    +         I shall go on holidays.
                                    -          I shan't go on holidays.  (shan't = shall not)
                                    ?         Shall I go on holidays?
                                    Ans     Yes, I shall.  (No, I shan't.)
                                    W?     Where shall I go?

shall або will ми вживаємо:
- коли раптово вирішили щось зробити ( вирішили в цей момент)

  Приклад:  
             Mother: I want to make a cake but there is no flour.
             You: I shall go shopping and buy it.

- коли ви обіцяєте щось виконати ( I promise ....  - Я обіцяю.....)
  
  Приклад:
              I shall read books every day on holidays.
              They promise they will visit you this summer.

- коли робимо передбачення про майбутнє; це передбачення основане на вашій думці, ви так вважаєте  ( In a hundred years .... Через сто років....; In ten years..... Через 10 років .....)
   
   Приклад:               In a hundred years people will live on Mars.
                                   In five years we will live in a big house.




Проставте в речення shall або will. Утворіть заперечне речення, загальне питання і спеціальне питання (усно).
1) We ______ have breakfast soon.
2)  It ________ be easy to do my homework.
3) My grandparents ________ visit us next week.
4) Kate _______ come to my party.
5) I ________ go shopping in the afternoon.



2)                                      be going to... - збиратися щос робити
I am going to watch cartoons.                                      We are going to listen to misic.
You are going to watch cartoons.                                  You are going to do homework.
He is going to watch a film.                                           They are going to travel.
She is going to play games.
It is going to rain.

Утворимо розповідне речення, заперечне речення, загальне і спеціальне питання з be going to...
   
                                   +         Kids are going to watch cartoons.
                                    -         Kids aren't going to watch films.
                                    ?        Are kids going to watch cartoons?
                                  Ans      Yes, they are. (No, they aren't.)
                                   W?      What are kids going to watch?


be going to... - ми вживаємо:
- коли наперід спланували виконати дію або вирішили щось зробити заздалегідь

  Приклад:     I bought many vegetables. I am going to make a salad

                        Я купив багато овочів. Я збираюсь зробити салат.




                        We are going to buy a new house next  month.
- коли робимо передбачення про майбутнє; це передбачення основане на очевидному, на тому. що ви бачите

   Приклад:     The sky is grey. It is going to rain.

                         - Look at Kate! She can't skate. She is going to fall.
                            Погляньте на Кейт! Вона не вміє кататися на ковзанах. Вона впаде.

  3) Робочий зошит 
Time for Discovery:  Plans for Summer    Lesson 13, 14 page 91, 92   (сторінки можуть відрізнятися)  Скиньте на електронну адресу.       


     
4) Давайте поговоримо про плани на літо. Щоб розповідати про свої плани нам порібно речення будувати в майбутньому часі. 
Приклад        This summer I am going to travel to Kyiv with my parents. We are going to stay 
                        there for a month.  I and my dad love art so we are going to visit a lot of  art                                       galleries. I think our trip will be interesting.
                        

Ось що саме ми можемо робити влітку:
spend time outdoors - проводити час надворі
 travel to... - подорожувати до ....
travel around the country - подорожувати по країні
hang [hæŋ] around with  friends - проводити час з друзями
buy souvenirs [su:vəniə] - купувати сувеніри
go to the village - поїхати в село
go surfing ['sз:fiŋ] - займатися серфінгом
go to the seaside [si: said] - поїхати на море
have a picnic - проводити пікнік
visit aunt / uncle - відвідувати тітку \ дядька
learn new language ['læŋgwidჳ] - вивчати нову мову
make new friends - знайомитись з новими друзями 
see places of interest - відвідувати цікаві місця
gather berries (mushrooms) - збирати ягоди (гриби)
go fishing - ходити на рибалку
go camping - ходити в табір
swim in the river - плавати в річці
go sunbathing [sΛnbeiðiŋ] - засмагати
learn a lot of new things - дізнаватися щось нове
ride a bike - кататися на велосипеді
watch the beauty of nature - спостерігати за красою природи
go on a trip - їхати в подорож

Робочий зошит 
Time for Discovery:  Plans for Summer    Lesson 15 page 93, 94   (сторінки можуть відрізнятися)  Скиньте на електронну адресу.       
_________________________________________________________________________________


            Семестрові контрольні роботи !!!

I. Семестрове читання (Summative Reading)
Прочитайте текст і виконайте завдання після нього. 

                                                  Text
                                               Why the Hare Has No Tail
   Long, long ago the animals had no tails or very small ones. One day the Lion asked all the animals to come to him to get good tails. It was cold that day, and it was raining. The hare had only short little tail, but he didn't like to go out and said to the other animals, "Please, bring me a tail. I can't go out when it rains."

   "What tail do you want to have?" the animals asked him.
   "Any tail will be good for me. But it must not be too long or too short."
   Some time later the animals came back, and each animal had a beautiful tail. But nobody brought a tail for the hare. Some of them forgot about the hare, some had no time. 
   So, if you must do something, don't ask others to do it for you. Don't forget about the hare with his short little tail!


Завдання пишіть в зошиті. Речення пишіть повністю. ( Можна завдання роздрукувати і виконати)
Якщо виконуєте в зошиті, то напишіть дату:

                                                     Monday, the 25th of May
                                                       Summative Reading
                                        Why the Hare Has No Tail
I. Put the sentences into the correct order.  /  Постав речення у правильній послідовності згідно з текстом. 

1) ______ Animals didn't bring the tails for the hare.
2) ______ The lion could give other animals good tails.
3) ______ The hare stayed at home.
4) ______ The hare left with his own tail. 
5) ______ There was a time when animals had no tails or small ones.

II. Translate sentences into Ukrainian.   /   Перекладіть речення з тексту.

1) Long, long ago the animals had no tails or very small ones.
_____________________________________________________
2) I can't go out when it rains.
_____________________________________________________
3) Don't forget about the hare with his short little tail!
_____________________________________________________
4) Any tail will be good for me.
_____________________________________________________

III. Answer the questions.   /    Дайте відповіді на питання.

1) Did the hare go to the lion?
____________________________________________________________
2) What kind of tail did the hare ask?
____________________________________________________________
3) What tail did the animals bring to the hare?
____________________________________________________________
4) Why did the animals not bring the tail to the hare?
___________________________________________________________


        Скиньте на електронну адресу.       Обов'язково!
_____________________________________________________


                      Семестрові контрольні роботи !!!
IІ. Семестрове аудіювання (Summative Listening)

Зайдіть за посиланням. Прослухайте відео і виконайте завдання в зошиті.

https://www.youtube.com/watch?v=ZEV4LLHorwc

Завдання виконуйте в зошиті. (Можна роздрукувати)
Завдання пишіть повністю:
                                         
                                                   Wednesday, the 27th of May
                                                          Summative Listening
                                                            The Magic Pot
Task I.  True   /   False

1) Once there was a little girl. _________                                          
2) Their little house was near the road. ________
3) The family had a lot of food. _________
4) A strange woman gave a boy a big pot. ________
5) The pot was white. _______
6) The magic pot could cook. _______
7) The boy put the pot on the table and said, "Cook, little pot". _______
8) The little pot cooked only porridge. ________
9) The mother didn't know how to stop the little pot. ________
10) The town was full of soup. _______
11) The pot cooked for all people. _______
12) The boy forgot how to stop the pot. ________

Task II. Give short answers. 

1) Who did the little boy live with?  ______
a) Mother           
b) Father         
c) Parents

2) What did the little boy gather in the wood? ______
a) mushrooms     
b) berries        
c) flowers

3) Whoom did the boy see? __________
a) a strange woman    
b) a strange man      
c) an old man

4) What did the little boy get? ________
a) a basket        
b) a cup            
c) a pot

5) What words must the boy say? ________
a) Cook, little pan, some fine meal.
b) Cook, little pot, some fine meal.
c) Cook, little cup, some fine meal.

6) What words must the boy say to stop the pot? _______
a) Enough, black pot.
b) Stop, black pot.
c) Stop, little pot.

7) How did the family live with a magic pot? _______
a) They were never angry. 
b) They were never hungry.
c) They were hungry.

8) Where did the boy put the little pot? _______
a) on the cooker
b) on the table
c) on the floor

9) Where was the boy one day? ________
a) He was not at home.
b) He was at home.
c) He was with his parents.

10) What did the mother cook in the pot? _______
a) porridge
b) soup
c) fish

11) Who stopped the pot? __________
a) the strange woman
b) the mother
c) the boy

12) What did cats do in the town? _________
a) ate all fish
b) drank all milk
c) ate all meat

  Скиньте на електронну адресу.       Обов'язково!
__________________________________________________________
Семестрові контрольні роботи !!!

III. Семестрове письмо (Summative Writing)
Виконайте в зошиті. (Можна виконати на аркуші А4)
                                                            Friday, the 29th of May
                                         Summative  Writing

Write short story. Choose the topic.
Напишіть розповідь (8 - 10 речень).  Оберіть тему.

Теми на вибір:

1) Write about yourself and your free time.
2) Write about your friend and his/her hobby.
3) Write about your favourite season and weather.
4) Write about summer holidays. (Your plans and why you like them)
   

 Скиньте на електоронну адресу!   Обов'язково
________________________________________________________________


12 коментарів:

  1. дуже дякую Людмило Валеріївно!!!🤗😊

    ВідповістиВидалити
  2. Доброго дня. Людмила Валерівна - чи прийшли до Вас наші роботи з 16 - по20число ? Кушнір.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Добрий вечір! Так, роботи надійшли на мою ектронну адресу. Дякую!

      Видалити
  3. Доброго дня, а наші всі роботи ви отримали? Андрушків.

    ВідповістиВидалити
  4. Людмила Валерівна- Доброго дня.
    По завданнях - З 30.03 по 03.04 у нас 9 листів роботи, які не вдається скинути вам на ел. пошту.Дайте свій номер щоб скидати на вайбер. Кушнір Софія. Дякую.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую вам за активну працю! Ви -молодці!!!
      Надалі, якщо не вдається скинути на електронну адресу, скидайте у месенджер.

      Видалити
    2. Дякую вам за активну працю! Ви -молодці!!!
      Надалі, якщо не вдається скинути на електронну адресу, скидайте у месенджер.

      Видалити
  5. Христос Воскрес!
    Людмила Валерівна, чи ви отримали наші всі роботи? Ви не відповіли.. Андрушків.

    ВідповістиВидалити
  6. Вибачте, що не відповіла відразу. Так, я отримала ващі роботи

    ВідповістиВидалити